Obsah

Školní mediátoři

Typ: ostatní
Naše škola patří mezi deset vybraných škol v České republice, které získaly podporu pro zavedení školní mediace jako nástroje prevence a řešení konfliktů

Škola je místem, kde se protíná mnoho životních příběhů. Každý den se v ní potkávají především učitelé a děti, ale do společného prostoru přímo i nepřímo vstupují další postavy - rodiče, vrstevníci, sourozenci nebo třeba i sousedé. Na malém prostoru tak do sebe narážejí odlišné názory, přístupy, hodnoty či aspirace, a to samozřejmě přináší i konflikty. Ty mohou být zjevné či skryté, individuální nebo skupinové, ale vždy mají vliv na školní atmosféru, ovlivňují podmínky učení, zdraví i mezilidské vztahy. Říká se, že konflikt je koření života – to platí ovšem za předpokladu, že se lidé nakonec domluví. K tomu, aby se domluvili, může posloužit právě mediace.

Mediace je jednou z osvědčených metod řešení konfliktů. Uplatnění nachází při soudních sporech, v rodinných, sousedských, pracovních či osobních vztazích. Její kouzlo spočívá v komunikaci, která má jasná pravidla. Mediace je dobrovolná, důvěrná, orientuje se na řešení, nikoli na hledání viníka, a je řízena prostředníkem – mediátorem. Mediátor je třetí, neutrální osobou, která pomáhá účastníkům sporu hledat společnou smírnou cestu formou vzájemně přijatelné dohody. Dlouhodobá statistika říká, že až 80 % mediací končí dohodou.

V České Republice nebyla mediace do školního prostředí dosud zavedena. Zkušenosti ze zahraničí ale ukazují, že je účinnou a efektivní metodou, jak zmírňovat napětí ve školních kolektivech a jak budovat lepší vztahy mezi účastníky života ve škole.

Naše škola patří mezi deset vybraných škol v České republice, které získaly podporu pro zavedení mediace jako nástroje prevence a řešení konfliktů. Na všech deseti školách je do projektu zapojeno vedení, učitelé i žáci. Dva učitelé z každé školy absolvují plnohodnotný stohodinový výcvik v mediaci a průměrně devět dětí z druhého stupně se účastní bezmála padesátihodinového tréninku takzvaných peer, neboli vrstevnických, mediátorů s následnou supervidovanou praxí. Vedení i pedagogické sbory jsou podpořeny pravidelnou supervizí.

Celý pedagogický sbor naší školy již absolvoval workshop na téma komunikace a řešení konfliktů a seznámil se s tím, co mediace ve škole obnáší a přináší. Ředitelka školy spolu s výchovnou poradkyní se na podnětných workshopech setkávají s vedením dalších zapojených škol a mohou tak společně téma sdílet. Mediačního výcviku se za naši školu účastní ředitelka školy, výchovná poradkyně a 10 dětí z 5. až 8. ročníku. 

Více než polovinu mediačního výcviku už máme úspěšně za sebou. Učíme se rovnoměrně vyslechnout každou z nesvářených stran, pomoci jim formulovat vzájemné požadavky tak, aby byly jedné i druhé straně srozumitelné, a podpořit obě strany v nalezení společně přijatelné dohody. Snad nejtěžší je ustoupit z role soudce. Ve škole jsme zvyklí neustále něco řešit a rozhodovat. Jako mediátoři nehledáme řešení, ale pomáháme lidem v konfliktu, aby řešení dokázali nalézt sami, a mohli se nadále setkávat v prostředí školy, kam společně docházejí.

Po ukončení vzdělávání nás od ledna čekají tři měsíce, během kterých k nám do školy budou jezdit odborní mediátoři a pomáhat nám zejména v tom, jak mediaci ve škole zavést a udržet.

Celý projekt podporuje grant z Islandu, Lichtenštejnska a Norska prostřednictvím Agentury pro sociální začleňování Úřadu vlády ČR. Naše zkušenosti budou zapracovány do metodiky, která bude návodem pro další školy. Děkujeme našemu zřizovateli za dlouhodobou podporu v oblasti zvyšování kvality naší práce i rodičům, kteří věnovali projektu svou důvěru. Jsme rádi, že jsme u počátku této myšlenky a že naši žáci mají možnost odnést si do života nové a velmi praktické dovednosti.


Vytvořeno: 28. 12. 2017
Poslední aktualizace: 28. 12. 2017 16:04
Autor: